Takmer polovica ciest I. triedy je na Slovensku v nevyhovujúcom stave

17.01.2013 Bratislava

Bratislava 17. januára (TASR) – Z celkového počtu 3184 kilometrov ciest I. triedy je na Slovensku v nevyhovujúcom stave 44,15 %. Ďalších 5,28 % je dokonca v havarijnom stave. Podľa odborníkov za to môže najmä preťažovanie týchto ciest a už dlhoročný nedostatok financií na ich opravy a údržbu.

Program opráv a údržby ciest I. triedy na roky 2013 až 2017 pritom hovorí, že ak sa nezmení financovanie údržby a opráv ciest I. triedy, do roku 2017 bude v nevyhovujúcom stave až 70 % z nich. "Ide o predpoklad odhadnutý na základe doterajšieho vývoja. V prípade, ak by sa financovanie opráv ciest I. triedy dlhodobo odkladalo, tak k takémuto stavu môže dôjsť," pripustil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Rezort dopravy však podľa neho robí všetko preto, aby sa nič podobné nestalo.

Podľa Programu opráv a údržby, ktorý vypracovalo samotné ministerstvo dopravy a v najbližších týždňoch sa ním bude zaoberať vláda, má v roku 2013 na opravy a údržbu týchto ciest putovať vyše 32,5 milióna eur. Optimálna by však podľa materiálu mala byť suma 62,3 milióna eur.

"Pravdou je, že ministerstvo, respektíve Slovenská správa ciest dnes nemá dostatočný objem zdrojov, aby sa mohli opraviť všetky cesty, ktoré to potrebujú," skonštatoval Kóňa. Aj preto rezort podľa jeho slov navrhuje, aby sa pri príprave rozpočtov v nasledujúcich rokoch intenzívnejšie rokovalo aj o financovaní opráv ciest I. triedy. "Samozrejme, uvedomujeme si potrebu konsolidovať verejné financie," dodal Kóňa.

Odborníci ale upozorňujú, že už je naozaj najvyšší čas postaviť sa tomuto problému čelom. "Odsúvaním ho len tlačíme pred sebou, čím sa ešte viac nabaľuje," podotkol Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline. Peniaze na opravu a údržbu ciest prvej triedy sú podľa neho dlhodobo zanedbávané. Ďalším problémom je však aj fakt, že nie je dobudovaná základná infraštruktúra diaľnic a rýchlostných ciest. "Tie nám nahrádzajú cesty I. triedy, a aj preto sú oveľa viac zničené," opísal Palčák.

Dopravný analytik Jozef Drahovský zase upozorňuje na to, že autá jazdiace po cestách I. triedy sú preťažené, a tým ich viac ničia. Preto by okrem peňazí do údržby a opráv mal štát viac investovať aj do váženia nákladných áut. "Najlepšie trvalo zabudovanými váhami, ktoré vážia pri plnej rýchlosti," doplnil.
 

Vyberte región